Recensies leerlingen

image-2016-05-26Guy du Long (25), leerling piano

Ik ben “via via” bij Roy Harmanus terecht gekomen en had het niet beter kunnen treffen! Dat het bespelen van de piano mij veel plezier geeft, heeft namelijk voor zeer groot gedeelte te maken met de lessen die ik krijg. De pianolessen zijn uitstekend verzorgd, de lestijd wordt nuttig gebruikt en het niveau is altijd hoog. Roy is daarnaast zelf een enthousiaste en leuke docent. Als ik vragen heb, worden deze altijd snel en duidelijk beantwoord, ook buiten de lessen om. Daarnaast ontvang ik onder andere pianotheorie, muziekgeschiedenis en concertaanbeveling van Roy buiten de lestijd om. Het blijft dus niet bij de les zelf. Kortom, een uitstekende docent!

Stijn van Bussel (9), leerling piano

Onze zoon (9 jr) heeft nu bijna een jaar pianoles van Roy en we hebben Roy leren kennen als een erg betrokken, bevlogen en enthousiaste docent. Roy heeft een open oor, oog én hart voor zijn leerlingen, wiens individuele niveau, capaciteiten, ambitie en persoonlijkheid,  uitgangspunt zijn voor werkelijk op maat gesneden pianolessen! Dit alles vanuit een enorme betrokkenheid, die niet ophoudt bij enkel de lessen, en in prettige samenspraak met ons, ouders. Onze zoon gaat wekelijks met veel plezier naar de les en komt daar elke keer, zoals hijzelf zegt, “echt vrolijk, met een blij gevoel” van terug……..!  M. van Bussel -van Neer

Raymond van Hout (26), leerling theorie en jazzimprovisatie

Sinds een aantal jaren heb ik (als saxofonist) les bij Roy in jazzimprovisatie en theorie. Ik ervaar hem als een prettige, gedreven en betrokken docent die probeert het beste uit mij als (amateur)muzikant te halen. Wat ik erg prettig vind is dat Roy mij bijzonder goed kan inschatten. Hij ziet als geen ander waar geoefend moet worden, legt zeer helder en duidelijk uit en komt met goede en praktische aanbevelingen. Het niveau van de docent -en dus ook de lessen- is zeer hoog. De lessen zijn daarentegen wel toegankelijk. De docent ervaar ik als deskundig, prettig in de omgang en begripvol. Ook buiten de lessen om beantwoordt hij vragen en reikt hij veel lesmateriaal en informatie aan.

Suzanne Brok (20), student Fontysconservatorium docentmuziek

Roy is een veelzijdige, erg goede en fijne docent. Zijn muzikale kennis is ontzettend groot. Naast zijn grote muzikale kennis heeft hij ook veel ervaring wat goed te merken is. Roy heeft veel geduld en werkt ook erg op de persoon gericht, dat is ontzettend fijn. Ik ben bij Roy gekomen omdat ik auditie ging doen voor het Fontysconservatorium, maar vast liep met solfège. Nu eenmaal aangenomen heb ik nog steeds les bij Roy. Ik kan met Roy de moeilijke stof van school bespreken en extra oefenen met de onderdelen waar ik moeite mee heb. Ik ga er elke keer met plezier heen en kom er met meer plezier en kennis van terug!

image-2016-05-26Maud Feijen (14), leerling piano

Mijn dochter Maud heeft nu ongeveer 2 jaar les van Roy. Toen ze begon, had ze nog geen ervaring met muziek maken en kende ze nog geen muzieknoten. Ze gaat elke week met veel plezier naar de les en het leuke is dat Roy haar plezier brengt in muziekmaken. Zo leert ze bijvoorbeeld een lied spelen, wat ze zelf een erg leuk lied vindt en Roy daagt haar uit om extra noten te verzinnen bij het liedje. Op die manier ontdekt Maud het écht bezig zijn met muziekmaken en dat geeft heel veel voldoening. Het Adèle repertoire speelt ze ondertussen moeiteloos en het is ontzettend knap wat Roy en Maud in 2 jaar tijd voor elkaar krijgen!

Peterpaul Kurstjens (30), leerling piano & compositie

Ik heb sinds 2010 les bij Roy, terecht gekomen bij hem via een vriend die een studio runt en zelf ook lessen bij hem volgde. Ikzelf ben actief als muzikant op verschillende gebieden en zocht iemand die een drive voor zijn vak heeft, mede omdat ik dit ook heb in mijn eigen vakgebied. Roy voldoet aan dit alles. Hij denkt mee, ook bij mijn muzikale privé projecten en is ook bereid om buiten de les support te bieden, cq. soms e.e.a. te laten uitlopen als we op dreef zijn. Het lesniveau vind ik goed/hoog, bijvoorbeeld materiaal van hogere jaars conservatorium (jazz technieken), maar vind dit juist prettiger omdat ik hiermee de uitdaging krijg die ik zoek. Roy let ook op kleine details en stimuleert hij om niet alleen piano te studeren, maar muziek ook onderdeel te zijn van je dagelijks leven door te luisteren, je erin te verdiepen en het te voelen.

Maarten Weigand (23), leerling piano

Ik heb vorig jaar van Roy zowel jazz- als klassiek pianoles gevolgd en dit jaar volg ik klassiek les. Dat is voor mij uniek aan Roy omdat hij zoveel kanten op kan gaan qua pianospel en ook voor wat betreft de muziektheorie. Deze combinatie heb ik bij eerdere docenten niet zo meegemaakt, al heb ik vele lesjaren genoten. Als docent weet hij goed in te schatten hoeveel uitdaging hij moet bieden zonder dat het té moeilijk wordt. Roy zorgt ervoor dat hij altijd met een lach kan lesgeven en is in zijn voorbereiding en communicatie erg professioneel. Hij leert je een artiest te zijn die nadenkt over de artistieke keuzes die je maakt, gedisciplineerd is in de technische vaardigheden maar die mij bovenal coacht om het beste in mij naar boven te halen zodat ik het prachtinstrument dat de piano heet met plezier mag bespelen.

Ouders van Felycia Margery van Maenen (8), leerling piano

Roy Harmanus is een toegewijde docent en een zeer begenadigde pianist. Roy kan ondanks zijn grote geduld naar zijn leerling alsnog enorme vooruitgangen boeken in afzienbare tijd. Of je nu vanuit een leerboek werkt of je legt Roy een muziekstuk voor, het is voor Roy absoluut geen probleem om vanuit de grondbeginselen van dat stuk je stapsgewijs te leiden tot het volkomen stuk. Het maakt hem niet uit of het een klassiek muziekstuk, jazz, pop, rock, gospel of een eigen compositie is. Roy doet een scherpe analyse op het stuk en reikt je de bouwstenen één voor één aan, naar gelang je dat kunt behappen. Daarna leert hij je hoe deze frases in elkaar overvloeien tot één compleet muziekstuk. Enkele maandjes geleden begon ons dochtertje van 8 jaar oud met pianoles van Roy. Ze had totaliter niets van kennis of kunde. Ze begon vanaf het absolute nulpunt. Alles moest nog worden uitgelegd en opgebouwd. Nu enkele maandjes later heeft Roy haar theoretische kennis en praktische vaardigheid zodanig bijgebracht dat ze nu al begint om met haar rechterhand de melodie te spelen en met haar linkerhand de akkoorden. We zijn zéér te spreken over Roy, een excellente leraar! Daarom bevelen we hem ten zeerste aan!

Sarah Salampessy (25), leerling piano

Ik volg nu ongeveer twee jaar pianoles van Roy Harmanus en ik ben er zeer tevreden over. Ik ben begonnen met nul ervaring en volg pianoles puur voor de hobby naast mijn voltijdse opleiding. Het is goed te combineren en de lessen die hij geeft zijn goed te volgen. Als je een stukje stof niet begrijpt, legt hij het geduldig nog eens aan je uit. Ook past Roy zich in de lessen aan op jouw interesses. Ik heb een keer een liedje meegenomen dat ik graag wilde begeleiden op de piano en hiermee heeft hij me heel goed geholpen. In de anderhalf jaar dat ik les heb van Roy, heb ik niet alleen pianovaardigheden geleerd, maar ook muziektheorie, muziekgeschiedenis en gewerkt aan het ontwikkelen van mijn muzikaal gehoor. Ook buiten de lessen om wordt je attent gemaakt op bepaalde muzikale documentaires op tv of op internet waarbij je kennis op kunt doen of inzicht krijgt in een bepaald onderwerp. Onlangs ben ik verhuisd naar Rotterdam, maar wil de lessen van Roy in Tilburg niet verruilen voor iets wat dichterbij is!

Anthony Lucassen (45), leerling piano

Roy is een fantastische leraar. Ik ben heel lang op zoek geweest naar een goede boogie woogie leraar en heb er meerdere versleten. Uiteindelijk ben ik bij Roy terecht gekomen. De afgelopen 4 jaar ben ik enorm gegroeid en zeer gemotiveerd. Als je voorruit wilt in het pianospel, zowel theorie als praktijk, dan is Roy dé piano leraar!

image-2016-05-26Letty Yuheng Zhu (32), leerling piano

I have learned playing piano from Roy since 2009. He is a great teacher! He is very patient, kind, and helpful. The lesson is very fun and knowledgeable. As a teacher, he is very professional, he has a lot of musical knowledge. I can always learn something new from him, even tricks. He has a broad view in different music styles, we have came across Classical, Pop, Jazz, Minimal and etc. As a plus, my lesson has been taught in English. Roy makes it much easier for me to understand.

Rens van den Akker (22), student Codarts theorie & solfège

Ik volg zo’n twee en een halfjaar muziektheorielessen bij Roy ter voorbereiding op het Codarts Rotterdams Conservatorium. Voordat ik bij Roy begon te lessen, wist ik weinig van muziektheorie, maar Roy heeft me uitstekend voorbereid voor het theorie toelatingsexamen aan het Rotterdams Conservatorium. Uiteindelijk behaalde ik een 8.8 voor mijn muziektheorie aan het Rotterdams Conservatorium. Met dank aan de goede lessen van Roy.

Amy van Eijck (19), student Fontysconservatorium Tilburg klassiek zang

Roy is een enthousiaste, betrokken en prettige docent om les van te krijgen. Hij heeft een goed inzicht in wat een leerling nodig heeft en neemt de tijd voor de juiste uitleg. Roy heeft een brede kennis op het gebied van klassiek en jazz, hierdoor kun je met allerlei soorten vragen bij hem terecht. Met behulp van Roy’s goede theorielessen heb ik mijn toelating voor het conservatorium kunnen halen.

George Knegtel (20), student Muziekwetenschap Utrecht

Als eerstejaars student Muziekwetenschap Universiteit Utrecht merkte ik al snel dat ik moeite kreeg met het niveau van de theorie die er werd gegeven en hoe snel ik het allemaal moest begrijpen. Samen met Roy ben ik wekelijks effectief de stof gaan doornemen waardoor ik het veel beter kon bijhouden. Deze extra begeleiding in vooral harmonieleer en vormenleer gaf me veel meer inzicht en kennis en door deze lessen groeide mijn enthousiasme voor het vak ook aanzienlijk. Roy motiveert me telkens om het nog beter te doen en maakt elke les zeer leervol en leuk!

Tjebbe Zeeman (26), student Codarts theorie & solfège

Ik ben gitarist en heb afgelopen jaar individuele gehoortraining en theorielessen gevolgd bij Roy. Mijn doelstelling was om aangenomen te worden op Codarts (popacademy rotterdam) en dit is gelukt. Mede door Roy’s kennis, goede lessen en ervaring is het gelukt om mijn gehoor en theoretische kennis op niveau te krijgen en heb ik een goed cijfer gehaald voor de theorietoets. Na de les merkte ik iedere keer weer progressie, wat me erg stimuleerde. Als je auditie wilt doen voor een soortgelijke opleiding (jazz, klassiek, pop) kan ik je alleen maar aanraden om bij Roy lessen te nemen!

Ellen Eumelen (49), leerling piano

Ik ervaar Roy als een enthousiaste pianoleraar, die moeiteloos pianoles combineert met muziekgeschiedenis en muziektheorie. Dit maakt dat ik na elke les weer erg gemotiveerd en met een big smile naar huis ga. Roy is communicatief makkelijk toegankelijk en werkt vanuit zijn hart. Hij heeft tijdens de les volle, positieve aandacht voor je. Roy beschikt over een grote muzikale kennis. Hij past het tempo van de les goed aan aan het leertempo van de leerling. Ik heb inmiddels al veel mogen leren van Roy. Niet alleen pianotechnisch. Zo heeft hij me de componist Einaudi leren kennen, wiens composities ik enorm waardeer. Ook buiten de lessen om attendeert Roy zijn leerlingen op leuke wetenswaardigheden, zoals concerttips of een minicursus muziekgeschiedenis. Of je nu wel of niet woonachtig bent in Tilburg-Reeshof, ik raad elke leerling-pianist (beginnend of gevorderd) de lessen van Roy Harmanus aan!

Plaats een recensie

Roy Harmanus | Meliskerkestraat 15 | 5045 EJ Tilburg | +31683251008 | info@royharmanus.com